Knihovna SW produktů – pohled do zákulisí

28.7.2019

Základem pro úspěšný software asset management (SAM) je úplný přehled o veškerém nainstalovaném softwaru. Abychom zajistili, že vám neunikne ani jedna instalace, spravujeme rozsáhlou knihovnu softwarových produktů. V dnešním článku vám ukážeme, jakým způsobem udržujeme knihovnu vždy aktuální a dáme vám několik praktických tipů, jak pracovat s Alvao Asset Management, abyste naplno využili možností automatických aktualizací.


Živá a aktuální knihovna je základem kvalitního SAM


Jen za rok 2018 jsme do knihovny přidali přes 6 000 nových produktů

Knihovna softwarových produktů, kterou interně označujeme jako SwLib, je základním kamenem pro SAM. Kontinuálně se o ní stará tým techniků, kteří ji spravují a pravidelně publikují. Knihovnu neustále rozšiřujeme o nové produkty a staráme se, aby byla vždy k dispozici v nejaktuálnější podobě. Stažení nové knihovny do systému na straně zákazníka je přitom plně automatizované. I tak je zde několik nastavení, která je dobré pravidelně kontrolovat. Než vám je podrobně představíme, podívejme se na samotnou knihovnu softwarových produktů (SwLib). 

SwLib je soubor všech známých produktů, se kterými můžete v Alvao pracovat, a pravidel, podle kterých tyto produkty rozpoznáváme z detekcí software. Produkt může být rozpoznán buď z registru Windows cílové stanice nebo podle souboru (zpravidla exe) nalezeného na pevném disku. Proto také rozlišujeme pravidla registrová a souborová.
A jak se o nových produktech dozvíme? Většinou od vás – prostřednictvím komunikace vašeho Alvao Collectoru s našimi webovými službami.


S vaší pomocí tvoříme nejlepší knihovnu na českém trhu

Jste to právě vy, kdo dává impuls našim správcům knihovny, aby přidali nový produkt, resp. vytvořili nové pravidlo ke stávajícímu produktu. Váš Alvao Collector totiž ve výchozím nastavení čas od času komunikuje s naší webovou službou, které jednou týdně odesílá nerozpoznaný software z vaší organizace. Služba tyto záznamy předává ke zpracování serveru, který data připraví pro další analýzu. Tým techniků potom záznamy zpracuje a vydá novou knihovnu. Tak je zajištěno, že knihovna vždy zahrnuje široké portfolio reálně používaných produktů včetně specializovaného softwaru a produktů od českých výrobců.

Zasílání záznamů je naprosto anonymní. Předávají se pouze data z registrů. Pokud automatické odesílání vypnete, máte stále možnost zasílat nám registry ručně přímo z konzole Asset Management. Jakmile vyjde pravidelná týdenní aktualizace knihovny, nový produkt se již správně rozpozná.

V knihovně je aktuálně přes 50 000 produktů a statisíce pravidel pro rozpoznání software



Jaká nastavení hlídat

1) Automatické aktualizace
Nejdůležitější věc – správně nastavený Collector. Mějte na Collectoru (případně na jednom z nich, pokud používáte více collectorů) nastaveno automatické stahování nejnovější knihovny, ideálně každý den.
Nastavení provedete v ALVAO WebApp – Správa – Asset Management – Servery – Upravit – Knihovna sw produktů.

2) Verze knihovny
Pokud máte podezření na to, že vám v evidenci delší dobu leží nerozpoznané instalace, zkontrolujete nejprve verzi vaší knihovny. Pokud je datum starší než 2 týdny, může být něco v nepořádku. V tomto případě zkontrolujte nastavení Collectoru nebo proveďte ruční aktualizaci. Při ruční aktualizaci se stáhne nová knihovna, případně se objeví hlášení, že máte v databázi nejnovější verzi. V tom případě je vše v pořádku a není třeba aktualizovat.
Verzi vaší knihovny najdete v AM Console – Nápověda – Informace o programu – Verze knihovny sw produktů.
Ruční aktualizaci provedete příkazem AM Console – Software – Knihovna softwarových produktů – Načíst aktuální knihovnu.

3) Softwarové detekce
Pravidelné provádění softwarových detekcí vám zajistí aktuální data o nainstalovaném software na počítačích v organizaci. Ve větších organizacích (> 1000 počítačů) běžně provádíme detekce s periodou jednoho týdne, v menších organizacích to může být i častěji.
Důležité je, že v rámci detekcí sbíráte také informace o produktech, které ještě nejsou zapracované v aktuální knihovně. Pomocí těchto záznamů je knihovna neustále rozšiřovaná.

4) Automatické odesílání nerozpoznaného software
Pro bezstarostnou údržbu doporučujeme dovolit Collectoru automaticky odesílat do ALVAO nerozpoznané záznamy. Odesílání probíhá v týdenním intervalu, přičemž každou fázi (vyhledání záznamů a odeslání požadavků) může případně provádět i jiný Collector.


Modul HW/SW Usage Monitoring jako podpora SAM

Řada zákazníků potřebuje vědět nejen, jaký software ve firmě mají nainstalovaný, ale také jak jsou jednotlivé produkty využívané. K tomu jim pomáhá rozšíření HW/SW Usage Monitoring, kde mají k dispozici přehled o době běhu jednotlivých programů. Monitoring agenti sledují stovky různých souborů aplikací. Aby naši specialisté mohli efektivně zpracovávat toto velké množství nerozpoznaných souborů, je potřeba je umět seřadit podle jejich důležitosti pro zákazníky. Zde se řídíme pravidlem čím používanější produkt, tím důležitější. V Alvao potom sledujeme dobu běhu jednotlivých souborů. Monitoring agent zasílá plně anonymizovaná data do Alvao a my následně přednostně tvoříme pravidla na nejvíce používané aplikace.

 

Shrnutí

Pro kvalitní software asset management potřebujete přesné informace o veškerém nainstalovaném software. Abychom vám tyto informace mohli zprostředkovat, spravujeme největší knihovnu softwarových produktů na českém trhu. Od zákazníků získáváme každý týden desítky záznamů o nových produktech, které zpracováváme do knihovny. Celý systém je automatizovaný od zasílání záznamů do Alvao po stažení aktuální knihovny na klientských stanicích. Každý rok tak přidáme do knihovny tisíce nových produktů.





Zpět na články